EllenGhana.reismee.nl

weer een week met veel spannende gebeurtenissen

Hallo lieve mensen

Dankjewel voor alle leuke reacties, dit is super leukom te lezen.

Deze keer een blog vanuit wulugu, dat is best vreemd voor mij omdat dit 2 jaar geleden volkomen onmogelijk was.
De duitse meiden die nu hier zitten hebben een laptop bij en een een of ander modem,dus ik kan iets plaatsen, helaas geen fotos.
Alleen is dit een duitse laptop dus zitten sommige letters wat anders, haha even wennen.

Ik begin maar weer bij t begin..

vorige week vrijdag
Toen heb ik mijn blog geschreven en ben ik daarna nog met michelle naar sparkles geweest.
Hier ging ik 2jaar geleden ook altijd eten en hier zijn altijd best veel blanken.
Helaas lukte het vorige keer niet met de fotos en is daarna mijn sd kaart geblokkeerd dus heb ik een nieuwe moeten kopen. hopelijk krijg ik deze fotos er thuis wel weer op.

Zaterdag:
Vandaag heb ik met Michelle een bezoek gebracht aan een Nederlands project in Tamale.
Dit was van een Ellen uit nederland. Hier drinken alle mensen water uit zakjes, bijten het hoekje af en zuigen het er dan uit. Bij dit project verzamelden kinderen hun eigen zakjes en hier werd dan een schooltas of regenjas of etui bijvoorbeeld van gemaakt. Zodat de kinderen die iets nodig had er zelf aan moesten mee helpen. er waren een groot aantal mensen bezig om dit samen te maken, erg leuk om te zien.
Daarna zijn we weer terug gegaan naar Wulugu.
Hier hebben we eigelijk helemaal niks spannends meer beleefd.

Zondag:
Vandaag wilde ik wel weer eens mee naar de kerk. Het was best grappig want ze dansen hier super veel in de kerk enz. En ik dacht laat ik me eens inleven en volop mee doen. Toen hoorde ik ineens allemaal mensen achter me in hun eigen taal iets zeggen en t enige dat ik kon verstaan was: suluminga en dit betekent blanke. Dus ik draaide me om en vroeg wat er was. Waarop hun antwoorden: you are dancing!!?? Wel done! ze vonden het blijkbaar vet bijzonder echt grappig. Helaas duurde de kerkdienst 3,5 uur omdat er een extra persoon op bezoek was. dit was wel een beetje erg lang...
S avonds hadden we afscheidfeestje van Michelle , we aten pannenkoeken en dronken iets fris. Jammer genoeg kwamen memuna enzo er niet eens echt bij zitten en zaten we vooral met de blanken samen...
Maar de pannenkoeken waren erg lekker!

Maandag:
Vandaag ben ik in de ochtend naar de school in nabari gegaan, ik wilde hier wat helpen waar t kon. Helaas waren er bijna geen leraren en verwachten ze dat ik in Michelle haar klas door zou gaan. Maar michelle is in Nederland ook juffrouw dus had hier iets meer inzicht in als ik. Toen toch bij een andere klas geholpen maar dit was wel dubbel want andere klassen hadden dus geen leraar. Daarna op tijd terug naar Wulugu om michelle nog wat te vragen voor de les van morgen.
Iets later vertrok michelle, dit afscheid was niet zo leuk. Ze wilde doei zeggen tegen memuna en zei draaide zich koeltjes om en zei doei terug. Bij het wachten op een taxi viel dit michelle natuurlijk wel zwaar en ook ik en de andere vrijwilligers waren een beetje verwontwaardigd. ik wilde het savonds eigelijk nog tegen haar zeggen dat dit niet zo netjes was. Maar toen was ze voor een meeting naar tamale...
Jaja er is hier veel veranderd... het gezellige familie leven en veel samen doen met memuna is niet meer zo als 2 jaar geleden. ze is veel druk en de komst van blanken is ondertussen
heel erg normaal dat t lijkt alsof ze er niet zo blij meer mee is... best jammer.
Smiddags ben ik met lisa en Anna lena , de duitse meiden mee wezen kijken bij t weeshuis inwulugu omdat lisa misschien hier wil gaan helpen. Dit was wel leuk om te zien.
Verder veel gekletst en niks bijzonders.

Dinsdag:
Vandaag heb ik een herhaal lesje gedaan in de oude klas van michelle.
Dit was wel leuk om te doen. Op een gegeven moment was mijn klas de enige die les kreeg want de andere kinderen moesten ineens naar de farm.. nee geen school er moest gewerkt worden. het kan allemaal hier in afrika....
Daarna ben ikook maar gestopt en terug gefietst naar wulugu. Smiddags hadden we een white meeting, met blanken 2 dorpen verderop. Er waren ook2 nederlanders bij.
Het was wel leukom hun verhalen te horen maar voor mij was t zo anders , dat hele ervaren van alles en reizen enz dat heb ik wel gehad. Ik wil genieten en hoef niet meer persee in t gekste van afrika ondergedompelt te worden dat heb ik denk ik wel al meegemaakt.
Dus het voelde ook wel vreemd.
Ondertussen dat we bij elkaar zaten voelde ik me al niet zo lekker.
Bij terugkomst in wulugu was ik aan de diarree(was te verwachten dat ook ik eraan moest geloven) ik voelde me echt slecht en ben op tijd naar bed gegaan.

Woensdag:
Vandaag voelde ik me nog steeds niet fit maar toch maar met memuna naar bolga voor t eten van de kids. Ik had zelf gewoon niks gegeten zodat ik niet onderweg ineens uit de tro tro zou moeten.
Bolga was zoals vanouds gezellig, de zus van memuna kwam ons helpen en dat deed ze 2 jaar geleden ook altijd. Alles gekocht enook nog wat keuken\kook benodigdhedeng ekocht.
DAarna lekker gegeten bij comme ci , comme ca. Dit deden we 2 jaar geleden ook altijd.
Hier heb ik heb toch geprobeerd om iets te eten omdat ik wel heel erg trek had in frietjes.
Maar helaas nadat ik t op had kon ik weer meteen naar de wc rennen... jammer.
Wat wel grappig was bij comme ci comme ca, er kwamen 2 nederlanders voorbij gelopen en ik zei tegen memuna dat ze nederlands waren en toen zei ze ineens: Hoe gaat het? hun waren echt heel verbaasd.. en toen ging ze vragen of ze een lekkerding hadden(een vriend of vriendin) en bij ons vertrek zei ze ineens, DOEI! haha echt leuk!
Bij terugkomst in wulugu voelde ik me nog beroerder, weer op tijd naar bed.
Maar helaas deze hele nacht naar de wc moeten rennen.

Donderdag:
Ik was nu een aantal keer bij nabari school geweest en nu wilde ik vanaf vandaag weer naar t weeshuis gaan, maar omdat de kids sochtends naar school moesten en ik niet nabari school en weeshuiskan doen(dan moet ik2 keer fietsen) ging ik in de ochtend mee met anna lena en lisa naar wulugu school. Helaas heb ikt niet lang volgehouden omdat ik telkens naar de wc moest.
Bij terugkomst moest ik bij memuna in haarwoonkamer onder de waaier gaan liggen. eerst gaan zitten maar uiteindelijk even gelegen en heel kort geslapen.. was zo hard gewoon op de grond. maar t was lief bedoeld. Vandaag verder niks gegeten , saovnds een noodlesoep want ik durfde t allemaal niet aan. Ik was vandaag zo slap dat ik niet naar nabari kon fietsen.
Maar ik wilde zo graag dus toen maar met de motor.
Helaas onderweg naar Nabari hadden we een ongeluk....
Hier in Ghana tuuteren ze altidj als ze vinden dat iets in de weg loopt\fietst etc. er fietste een vrouw op de weg naar nabari(zandweg) en zei moest volgens samuel aan de kant maar dit deed ze niet. Hij kon er makkelijk links of rechts langs maar dit deed hij niet. Dus op t laatste moment in t hele losse zand moesten we remmen en toen vielen we natuurlijk om.
Als resultaat helemaal onder de stof en 1 flink open gehaald knie en verder nog wat schrammetjes. Niet fijn maar tis te overzien.
Bij nabari aangekomen waren de kids blij om me te zien! ze waren er alleen niet allemaal.
Een kaart van aukje voorgelezen die ze mee had gegeven en toffees gegeven die ik moest kopen. hier waren ze dolblij mee ,d us Aukje namens iedereen DANKJEWEL.
Daarna nog een balspel gedaan in een kring waarbij ze hun naam moesten zeggen omdat ik niet meer alles wist. DAarna nog even gevoetbald en toen terug naar wulugu want ik was wel genoeg door elkaar geschud voor vandaag... mijn buik voelde nog steeds niet zo lekker.
VAndaag weer alleen een noodlesoep gegeten.

Nog een vies nieuwtje: toen ik vanavond mijn kamer in kwam sprong er ineens een rat of hele grote muis van mijn deur op mijn klamboe en toen ergensin een hoekje. Ik heb zo hard gegilt dat er binnen 5 tellen wel 10 man in mijn kamer stonden. ze hebben alles afgezocht maar de muis was nergens te bekennen.. maar ik had hem ook niet mijn kamer uit zien gaan. Dus ik was niet echtr gerust.. naar ongeveer 2uur zoeken het toch opgegeven. Even getwijfeld om buiten te gaan slapen maar toch maar onder mijn klamboe geslapen... al was ikw el veel wakker bij elk geluid... hopelijk kom ik hem niet tegen als ik dinsdag mijnkoffer op nieuw moet inrichten... gadsie!!!

Vrijdag\Vandaag
Vanochtend ben ik mee gegaan naar de schoolv an anna lena en lisa, niet heel veel kunnen doendus weer op tijd terug. Verder nu niet veel te doen maar vanmiddag wil ik nog naar nabari. hopelijk gaat dit lukken met mijn zere knie, hij is nu een beetje stijf aan t worden...
Maar met de motor ga ik even niet! Trouwens ik voel me tot nu toe vandaag iets beter dus hopelijk is de diarree over... Memuna moet vanavond voor iets van de kerk naar tamale en komt pas morgen avond terug, vannacht komen er 2 nederlandse meiden hier aan en heeft ze mij gevraagd om even Hostmama te spelen, dus ik ben benieuwd!

Verder is het hier erg heet, jullie in nederland zullen wel denken.. we willen wat warmte maar dit is af en toe te veel van t goede. Ik zit nu in mijn slaapkamer waar t 39 graden is met de waaier aan.

Voor dit weekend heb ik weinig plannen.. ergens vind ik dit jammer maar ik wiilde ook niet nog weg gaan terwijl ik halverwege de week alweer vertrek. Dus hopelijk is het gezellig met de nederlandse meiden ((want de duitsen gaan wel weg dit weekend) en dan komt t wel goed. Maandag wili k een beauty dagje doen in t weeshuis met nagelak enz, en dinsdag heb ik dan alweer mijn afscheidsfeestje.
Woensdag vertrek ik naar tamale om even te internetten en probeer ikfotos erop te zetten.
Hier blijf ik dan slapen en dan moet ik donderdag om 6uur bij t busstation zijn om de bus naar kumasi te pakken. Meer hierover dus aankomende woensdag.

Heel veel lieve groetjes,knuffels uit t warme ghana, Ellen

Reacties

Reacties

Justine

Hee meis,

Leuk om je verhalen weer te lezen! Alleen balen van het ongeluk, maar gelukkig valt de schade nog mee. Heel veel plezier de laatste daagjes! En tot snel.

Xx Justine

Sandra

Je maakt wel wat mee zeg, pff respect!!
Leuk verhaal!
Hoop dat je inmiddels beter bent zodat je weer vollop kunt genieten.
xx

silvia

Ieiieeie een muis! Gatsie, ik hoop dat je hem niet meer tegen bent gekomen!
Wat leuk van het project van Ellen, ongelooflijk dat dit kan! mooi hoor!
gelukkig voel je je al wat beter! goed water blijven drinken he! erg belangrijk, spreek uit ervaring hahah..
Veel plezier dit weekend!
en natuurlijk succes en geniet van het afscheid hoop dat memuna beetje actiever is!

Kusjes!! silvia

Elke

Weer leuk om je verhaal te lezen. Je maakt wel wat mee daar! Snel beter worden zodat je kunt genieten:) Dikke kus

Elise

Hee meid
wat balen zeg van al dat ziek zijn, hoop dat je er snel vanaf bent en lekker met de kids kunt spelen en de dingen kunt doen die je wilt doen!
Veel succes & plezier, geniet van het afrikaanse leven! Liefs!

rienmia

He Ellen.
Het gaat niet allemaal van een leien dakje zoals we kunnen lezen.
Diaree is in zoon land toch wel wat lastiger dan hier.
En het is ook jammer dat je daardoor wat beperkter bent.
Ook wel een beetje raar dat die memuna wat afstandelijker is. Misschien wordt het wat beter.
Geniet er nog van. Tot horens.
Groetjes rienmia

Fam. Hermens

He,meisje
Heel interessant om je verhalen te lezen.Het word hier aan het einde van de week wat kouder ,dus een heel verandering voor jou als je weer thuis komt.Heb ook nog leuke foto's van die kindertjes gemaakt.Ik hoop dat je weer verlost bent van je diarree,want dat is daar wel erg vervelend.Geniet nog maar even van de tijd daar en een goede terugreis gewenst. Tot gauw in Nederland.Groetjes van ons allemaal.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active