EllenGhana.reismee.nl

Ik ben trots op alle vrijwilligers die hier geweest zijn:)

Hallo lieve mensen,

Al best snel weer een nieuw verhaal van mij zoals jullie zien.
Ik ben nu even met Michelle in Tamale , zei zit nu nog in mij gastgezin ze komt uit nederland(gemert best grappig) maar vertrekt helaas maandag dat vind ik wel jammer.

Ik zal bij t begin beginnen.

Dinsdag:
Naar een rit van 2,5 uur in de tro tro(wat best mee viel) was ik in Wulugu.
In eerste instantie was er nog niemand bij d eweg maar al best snel kwam memuna aanlopen.
Dit was wel heel speciaal en gek om haar weer te zien! er kwamen allemaal kindjes die mijn zware koffer van 23 kilo op hun hoofd gingen dragen, haha maar dat was ik wel al gewend.
Bij t huis aan gekomen was Michelle ,Lisa, Anna lena, en elise en govert er. Elise en govert komen uit nederland maar vertrokken de dag erna.Lisa komt uit duitsland en Anna lena uit zwitserland. Veel gekletst met hun en de familie. Het zag er wel al iets anders uit, toen ik er de vorige keer was werd er iets aan t huis aangebouwd en dit was nu klaar!
Ik deel nu nog de kamer met michelle en mocht daarna in die van Elise maar vond t nu nog wel gezellig om bij michelle te blijven omdat je dan af en toe kon kletsen.

Verder waren er alweer best veel andere gezichten bij t gezin, die dan ver weg weer familie zouden zijn, ik moet de namen nog even oefenen.
Helaas kon ik dinsdag nog steeds niks eten, ik kon de eerste dagen in ghana ongeveer niks tot weinig eten ... erg raar maar misschien een bijwerking van de malaria tabletten. Nu gaat het iets beter maar t is nog nietveel...
Dat was trouwens ook zoiets moois, tijdens het eten zei memuna ineens: Ellen you are fat now!!! last time you was so skinny... Ik dacht ook en bedankt ... dat ik een paar kilootjes ben aan gekomen dat zou kunnen maar VET??? hahaha ze vergeleek mij met zichzelf.. voor degene die geen idee hebben hoe ze eruit ziet... zie fotos..
Haha maar kon er wel om lachen.


Woensdag:
Mijn eerste nacht was niet zo maarja volgende keer beter.
Ik ben vandaag met Michelle naar Nabari school gegaan, omdat de kinderen van nabari weeshuis daar toch sochtends naar toe gaan en ik dit ook wel wilde zien. Michelle is in Nederland zelf juffrouw dus het was erg grappig en leuk om te zien.
En natuurlijk super leuk om alle kindjes terug te zien! De meesten wisten heel goed wie ik was en waren erg blij!
Ook zijn we bij t nieuwe weeshuis gaan kijken.. nou nou wat is dat mooi geworden.. zoals de naam al zegt: IK BEN TROTS OP ALLE VRIJWILLIGERS die hieraan mee hebben geholpen. Goed werk hoor!:) helaas waren alle kinderen nog foetsie.. en kwamen pas smiddgas dus we zijn terug gefietst. Het was wel erg heet.. in de zon was het meer dan 50 graden... pff dus de fietstocht van 13 kilometer was zwaar!
In de avond heb ik veel gelezen,gekletst en rond gewandeld door wulugu.
Ook kwam pablo even op bezoek, dit was 2 jaar geleden een jongen van een bar in t dorp wulugu. Hij kwam elke dag even bij mij kletsen, nu was de bar er niet meer dus hij kwam ook niet meer zo vaak. Maar toen hij hoorde dat ik er was kwam hij meteen. Wel grappig want de andere vrijwilligers hadden hem nog nooit gezien:P
Trouwens... In de middag gingen anna lena en lisa naar t weeshuis(die gaan sochtends naar wulugu school) maar ik kon niet nog een keer fietsen dat was echt te zwaar. Maar wat wel grappig was blijkbaar hadden alle kindjes van t weeshuis hun geruite jurkjes aan gedaan want MAdame Ellen was back en die had ze gekocht! haha echt lief!
Vandaag heb ik ook weer de eerste keer gedouched met een emmer en bruinige water met mijn dettol erin.. hmm heerlijk. haha de afkoeling was lekker maar k vond t nog steeds niet ideaal... maar alles went dus dit ook wel weer.

Donderdag:
Vandaag wilde ik weer mee naar de school maar toen we daar waren bleek dat de kinderen op de farm van de school aan t werk waren dus er was geen les vandaag. Jammer...
Toen maar terug naar wulugu gefietst. Esti (de hostpapa) en nog meer mensen van t gezin waren aan t werk op de farm van de familie sandow. Hier hebben we ook even gekeken, pf het was zeker 45 graden en hun waren de mais aan t afhalen... echt heel hard werken pfoe pfoe.
Respect dus!
Vandaag was Lisa helaas ziek en is ze naar t ziekenhuis gegaan.. ook alle andere meiden zijn aan de diarree.. ik hoop dat ik niet volg hoor!!

Vrijdag:
Vanochtend ben ik met michelle mee naar nabari school geweest, ze had haar laatste les en dan ging ze afscheid nemen. Dit was wel vreemd een aantal kindjes huilden enz en zeiden ook tegen mij doei. Maar ik kom natuurlijk volgende week weer terug!
Wel een beetje een vreemd gevoel was t voor mij alsof ik ook weg ging en afscheid moest nemen. Volgende week maandag ga ik met een meisje van een p4 (dat is een klas hier) naar een hogere klas kijken. Ik wil volgende week maandag en dinsdag denk ik nog op de school gaan helpen, en dan woensdag met memuna(als ze tijd heeft) naar bolgatanga gaan om een maand eten voor de kids te kopen en dan donderdag en vrijdag naar Nabari.
Zo ziet mijn planning er nu uit .. maar dit kan natuurlijk altijd veranderen in Ghana.
Memuna is ook niet meer zoveel thuis, omdat het verkiezingstijd is en zei haar regio met verdedigen is ze erg veel van huis, dit is wel best raar voor mij! want dit was vorige keer helemaal niet. Ik ben nu per lift(liften naar een auto) hier in tamale gekomen, alle vrijwilligers doen dat nu blijkbaar. Het was ook een stuk relaxter dan de tro tro dus opzich wel een goed plan.
Ook heb ik contact gehad met mensen van een zorgboerderij ind e buurt van Kumasi, hier wil ik naar toe gaan om dit te bezoeken! dus ik blijf volgende week nog bij memuna, wat ik dat weekend doe weet ik nog niet, dan ga ik voor een aantal dagen terug naar memuna en op donderdag 15 november vertrek ik naar kumasi om op vrijdga de zorgboerderij te bezoeken! hier heb ik wel zin in !

straks ga ik lekker bij sparkles eten, dit deed ik 2 jaar geleden ook altijd met de andere vrijwilligers! soms wel gek dat die nu niet hier zijn trouwens!
Morgen gaan Michelle en ik kijken bij een milieu project in tamale van Ellen seldtenhuis uit nederland. Ze herbruikt materialen om dingen te maken in haar project met de jongeren van tamale. Best interessant denk ik.
Verder wil ik zondag mee gaan naar de kerk.. ben benieuwd naar de kerkmis van 2 a 3uur haha! maar heb er zin in !

Ik denk dat ik voor nu wel bijna alles heb verteld.
Nog even iets minder handigs: ik heb in wulugu nog erg slecht netwerk, dus ontvang veel smsjes niet en ook veel smsjes richting nederland komen niet aan! Dit is erg jammer maar blijf t asjeblieft proberen want dat doe ik ook, vind t altijd leuk om van jullie wat te horen.

Voor de gene die mijn nummer nog niet hebben : 0209562748 zoek even t ghanese netnummer en zet t ervoor dan komt t altijd goed!

Trouwens bedankt voor alle reacties, erg leuk om te lezen...
Trouwens nog iets, haha! Volggensmij doet mijn cardreader het NIET, dus ik kan GEEN fotos erop zetten:( helaas!!!!!

Heel veel liefs, dikke knuffels uit t soms veel te warme ghana, Ellen

Reacties

Reacties

Marina van Lanen

Zo te lezen heb je deze week alweer het nodige meegemaakt! Succes voor de komende week, zo te lezen ook alweer van alles van plan.
De gruutskes uut Boksmér!

Sandra

Super leuk dat de kindjes jou ook weer herkennen!
En weer n leuk verhaal om te lezen:)
XX

Annerike

Hoi,jij bent toch de dochter van juf Linneke?
Ik zit bij juf Linneke op school.


Groetjes Annerike

steffie

Hee meis, leuk om te lezen allemaal! Geniet er nog van. Xx steffie

rienmia

Het lijkt weer echt thuiskomen, zoals ze reageren.
Het warme weer is natuurlijk wel een grote overgang.
We zouden hier wel een paar graden kunnen gebruiken, haha.
Wel goed eten wah, anders gaat dat FAT er allemaal af.
Veel plezier nog en tot schrijvens.
Gr rien en mia

Kevin - Travel Active

Ha Ellen,

Echt super dat jij weer terug bent in Ghana! Wat zal iedereen het fijn vinden dat je weer terug bent in Ghana :)

Maak er opnieuw een onvergetelijke tijd van!

Groetjes Kevin

Aukje

Wauw nog zo'n leuk verhaal om te lezen! Luister naar Kevin en maak er een super tijd van;)

Liefs Aukje

Aukje

Haha en onthoudt... Fat zijn staat gelijk aan mooi zijn volgens Memuna he;)

Thea Smits

Kom zojuist van Mia ( efkes kupke thee geleut) en natuurlijk meteen jouw verhalen gelezen....Ellen mijn petje af voor jou, kei knap zo alleen op reis.....kan me voorstellen dat dat soms eenzaam aanvoelt...Maar nu je daar weer op je stekkie bent, lees ik uit jouw verhalen dat je je draai er weer begint te vinden....zo ver van huis en toch thuis....de foto zegt meer dan duuzend woorden. Vanuit Gassel wens ik jou nog vele gelukkige momentjes samen met al die geweldige kiendjes....

Gonnie

Hee Ellen, daar zitten we dan, allebei in het buitenland! Wel een paar kleine verschilletjes: Ik kan hier normaal douchen (Heeeeeeerlijk :P) Helaas is het hier koud... De mensen zien er anders uit hiero, dan bij jou.. Ander taaltje! Maarja, we zitten allebei in het buitenland! Trouwens jammer dat je er zaterdag niet bij was bij de Brey! Dat moeten we dan maar een keertje inhalen...Ik wens je nog veel plezier in Ghana! Tot snel.

Liebe Grüße aus München! xxxxxx Gonnie

Emiel & Marieke

Hej Ellen!!

Super leuk om hier al je avonturen te lezen! De temperatuur zal inderdaad wel even wennen zijn, haha neem maar wat warmte mee als je terug komt ;p.
Meid geniet ervan! En pas op jezelf!

Groetjes Miel & Marie

silvia

Hee Ellen!

Wat leuk dat je alle verhalen erop zet!
voel je je al beter?
super leuk dat je naar de zorgboederij gaat!

Kusjes!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active