EllenGhana.reismee.nl

Elk begin is moeilijk..Maar elk eind ook...


Dag lieve lezers en lezeressen

GODVERDOMME , sorry ik moet echt even mijn frustratie kwijt! ik was al 3 kwartier een verhaal aan het typen en hetwas echt helemaal geweldig kei leuk enzo maar nu is het weg en nu heb ik eigelijkecht geen zin meer om een nieuwe te typen... maaaaaaaaar ik ga het toch maar even doen....

Zoo de laatste keer vanuit Tamale in het hele fijne internet cafe!
Ik wil het liefste al alles over ons afscheid vertellen maar zal bij het begin beginnen...

Maandag:
Vandaag hebben we eindelijk naar heel veel moeite een grote vrachtwagen kunnen regelenvoor al onze bedden , yeaah nuu kunnen ze naar nabari!
Dus toen de vrachtwagen er was hebben we alles er opgeladen en ze naar nabari gebracht!
Daar aangekomen hebbenwe ze samen met de kids eraf getild en woow wat waren ze blij , ze kregen echte bedden en matrassen! echt heel ergleuk om te zien!
We hebben ze op het pleintje bij nabari gezet en moesten toen helaas weer gaan want onze vrachtwagenchauffeur moest verder.. en terug lopen was geen optie.. dat was erg jammer maar memuna zei dat de caretaker van nabari het allemaalzou regelen!
Eenmaal terug inWulugu zijn we gaan kijkenvoor onze jurk, en JAaa hij was klaar!
Even gepast en toen moesten er nog wat kleine dingen worden aangepast en toenw as het klaar.... ! Wat zag het er vet uit, in onze jurkzijn we terug naar het huis gelopen.. daar aangekomen stonden al alle familieleden: Woooww you looking nice,wonderfull enzo! echtheel erggrappig! Ik voelde me ook erg ghanees, al zat het niet heel confi en was het heel erg stug en recht, wel echt Ghanees! en daardeed ik het voor!

Verder hebben we vanavond niet veel gedaan, gewoon gezellig met de familie gezeten en geklets en over onze party's overlegd.

Dinsdag:
Vandaagwerd ik heel erg balend wakker! Grr er is altijd een haan die de hele nacht kraait , en vanochtend had ik het er helemaal meegehad dus ik vloekte een keer: Kutkip! en toen zei ik tege lieke grr datmoest ik even kwijt. Maar volgens lieke deed ik dat bijna elke ochtend wel , hahadus helemaal niet bewust had ik dit al vaker gezegd, maarja ik vond hem ook wel heel vervelend.. hij verstoorde mijn slaap.. haha maja hoort erbij hier!

Vanochtend gingen we in de ochtend naar Walewale om het laatste cement voor het gebouw te kopen! We gingen samen met memuna dus we waren hier wel de hele ochtend mee bezig, want als je met memuna gaat moet jenatuurlijk op elke hoek stil staan om tegen iemand hallo te zeggen, haha hier inGhana moetje iemand groeten als je hem of haarmaar een beet je kent want anders dan heb je ruzie , want dat kan echt niet! Soms heel irritant maar ook wel weer zo grappig!
Eenmaal terug in Wulugu was er een begrafenis en wilden wij hier best een keer kijkendus gingen we er met Suzy onze host zus naar toe. Echt heel bizar, alle mensen dansden en vierden feest , we hebben hier even naa rgekeken en zijn toch naar een half uur maar weer gegaan.. Want een beetje ongemakkelijk voelden we er ons ookwel bij.

Verder was het vandaag weer veelte heet om naar nabari te fietsen dus memuna wilde het echt niet hebbben.. dus hebben we een beetje gerelaxt in de schaduw de rest van de middag en avond.
En vanavond was eindelijk de avond waar memuna de hele week naar uit had gekeken..
Het enigste NL woord wat ze kan zeggen is: Lekkerding.
En vanavond ging ik met Chiel bellen en mocht zei lekkerding zeggen.
Nou ze heeft er nog dageg over nagepraat zo leuk vond ze het!!

Woensdag:
Vandaag zijn we in de ochtend naar de kinderen geweest omdat het anders veel te heet was!
Toen we bij Nabari aankwamen kregen we de schrik van ons leven...
In de 2 meiden kamers stonden letterlijk onze bedjes in gesmeten! vande grond tot het plafond!
Dus lieke en ik waren echt even heel erg boos! maar daar konden dekids natuurlijk niks aandoen!Dus besloten het er later met memuna erover te hebben! We hadden vandaag kleurtjes en kleurboeken meegenomen en lekker met ze zitten kleuren, het was heel gezellig met zijn alle kleuren aan de tafels en ze waren allemaal zo lekker bezig! heel erg leuk!

Toen we terug waren in wulugu hebben we even gegeten en zijn we naar Walewale gegaan want daar was memuna voor een meeting, we zouden haar daar zienen dan samen de spullen voor het feestje bij de kindjes gaan kopen!
We hadden rijst, toffees,lollys en crackers gekocht.. en later kopen we nog vis en frisdrank! wat zullen de kindjes dalijk genieten! Vanuit Walewale zijn wij naar een nederlandse vriendin van ons gegaan om samen te gaan koken... en Memuna me tde spullen naar huis.
Daarna naar huis en slapen.

Donderdag:
Vandaag had ik voor de laatste keer mijn kleren met de hand in een emmer gewassen!
En ik kan hte nog steeds niet dus maar goeddat ik het niet langer hoef te doen!
Vanochtend hebben we ook even met memuna gepraat over de bedjes( het kon gister niet omdat we haar inWalewale op de markt pas zagen en konden het moeilijk op de markt doen) Ze schrok wel omdat wij wel duidelijk maakten dat we hier niet blij mee waren! Dus ze regelde meteen een taxi en ging met ons erheen!
Eenmaal bij Nabari aangekomen stonden alle bedjes perfect neergezet ,Memuna had al gebeld en het hele dorp was al bezig geweest om ze goedte zetten! dus datwas helemaal super! Het zag er zo echt uit, echte slaapkamers met bedden met matrassen echt super! wat zullen de kids vanavond goed slapen! en ze waren ook zo blij , echtheel ergleuk!

We hadden vandaag ook tegen onze host zusjes gezegd dat we vanavond wat klerenaan ze wilden geven van ons ( want we hadden best veel wat we in NL niet meer aan deden enzo) Ze hadden er helemaal zin in. Maar wij hadden gezegd dat ze moesten wachten tot alle meiden thuis waren.. entoen waren alle meidenthuis en was ik met moeders aan het bellen.. daar stonden ze dan voor de deur te wachten! Maar toen was het zover ze mochten uitzoeken! echt heeel erg grappig, echtalles over elkaar heen enze waren er zo blij mee! En het stond ook allemala heel erg leuk! echt super leuk om hun zo blij te kunnen maken met mijn kleren!

Vandaag waren 2 noorse meiden aangekomen die vorig jaar 4 maanden @ nabari gewerkt hebben. We hebben even met ze gekletst en toen bleek dat ze ook heel veel geld hadden ingezameld en een heel weeshuis konden bouwen en nog veel meer konden doen! Dus dat is helemaal super! ze gaat het nu dus afbouwen ! Dus de kids zullen heel snel een nieuw weeshuis hebben! echt heeel ergleuk!

Vrijdag:
Gister hoorden we van de noorse meiden dat zei ALTIJd met de motor naar Nabari werden gebracht.. dus wij dachten.. dat willenwe ook! Dus dat hadden we vandaag geregeld en we werden door onze host broer opde motor naar Nabari gebracht... zooo wat is dit fijner als fietsen! echt heel erg lekkre!
Vandaag lekker de laatste dga van de kids genoten en gespeeld opd ebedden enzo.
Ze vertelden ook allemaaldat ze zooo lekker hadden geslapen.
Dus ook aan alle sponsor heel erg bedankt vanuit alle Nabari kids! door jullie kunnen zei nu lekker slapen!

Daarna zijn we gezellig met 2 hostzusjes en broer naar Walewale gegaan om daar over de marktjes te struinen en kip te kopen voor het feestje met de familiezaterdag, het wa sgezellig!
Vanavnd hebben we ook de frisdrank en de vis voor nabari gekocht! dus nu zijn alle boodschappen binnen! de party kan beginnen!

Zaterdag:
Vanochtend zijn we op tijd opgestaan , ik heb mijn koffers al een beetje ingepakt en me toen in mijn ghanese jurk gehesen! Toen kwam memuna binnen met een cadeautje... ook zei had voor ons een ghanese jurk gemaakt! zooo lief! dus wij hadden hem meteen aangetrokke en zeiden dat we dan vanavond wel onze jurk aan deden... maar dat wilde ze niet want al haar vriendinnen kwamen vanavond en di emoesten wel HAAR jurk zien.. dus we ons weer omgekled en vanavond haar jurk aan! haha!

Toen waren we klaar om naar Nabari te gaan!
De kids kwamen al heeel erg blij aan rennen toen we eraan kwamen! ze hadden er zin in !
Ik heb alles versierd met balonnen zodat het er ook uit zag als een echte party!
Toen konden we gaan koken! Ondertussen werden de toffees, lollys en crackers al uitgedeeld.. hmm ze waren aan het smullen!
Later was het tijd voor het feestmaal: Jollof rijst met vis en cola , fanta of sprite! (wat zo grappig was sommige toverden ergens een flesje vandaan en bewaarden wat van hun frisdrank voor later.. zooo afrika!)
Maar ze zaten echt te smullen, heel ergleuk omte zien!

Naar het eten gingen ze voor ons zingen en had ik nog wat muziekinstrumenten uitgedeeld...
Zoo lief ze zongen: Sister Allen ( zo noemenze me hier) sister lieke THANKYOU, Sister allen sister lieke THANKYOU! echt heeel erg lief!

En toen was het dan zo ver.. wemoesten afscheid nemen.....
Ik zag al die bedrukte gezichtjes en veel meiden moesten huilen...Echt niet leuk!
Dus nog flink wat met ze geknuffeld allemaal en de tranen liepen als een waterval over de wangen bij sommige..dus ook ik hield het niet droog natuurlijk.....
Je merkte gewoon als je knuffelden hoeveel verdriet ze hadden, ze gingen ons ECHT heel erg missen... Maar we moesten nueenmaal gaan...

Dat was ook echt het moment waarop ikdacht...ik moet en zal hierooit terug komen!al is het voor een korte vakantie en kan ik ze alleen maar even zien! ik wil ze nog ooit zien, enhel graag hte nieuwe gebouw zien!

Toen de laatste keer zwaaien en daar gingen we...........

De terug weg in de taxi waren lieke en ik allbei helemaalstil.. wat was dat eenheel erg vervelend moment!

Terug inWulugu hebben we even rustig aan gedaan en toen konden we al gaan koken voor de avond... Vanavond was het feestmaal : jollof rijst met Kip.
De tafels en stoelen werden klaargezet en de hele familie kwam plus vrienden en mensen uit het dorp! Toen alles klaar was en het eten klaar stond ging memuna een speech geven..
Ze had zelfs allesuit getypt, ze bedankte onsvoor alles wat we hadden gedaan voor nabari envoor het gezin en hoe leuk ze het met ons had gehad! het was zooo lief!
Wekregen deze tekst ook mee naar huis dus die geef ik thuis een mooi plekje!
Toen konden we gaan eten!

Naar het eten gaf memuna nog een keer eensoort van speech en bedankte ook travel active en had een cadeau voor Kevin ( wat ikwel een keer ga langsbrengen).
Daarnawas het toch tijd dat Lieke en ik ook iets zeiden..We hebben iedereen bedanktvoor de super tijd die we gehad hebben en dat ze ons zoin hun familie hebben opgenomen enzo.

Daarna waren er nog meer speeches... esti(hostpapa) bedankte onse en Suzy onze hostzus bedankte onsvoor het NL leren, hahaze kannu zeggen: Hoe gaat het , het gaat goed.
Zelfs onse kleine hostbroertjes bedankten ons voor alles.. het wasecht heel erg lief allemaal!
Toen heb ik gevraagd wie er allemaal een biertje luste (want memuna drinkt dat graag) en voor iederen die wilde een biertje gedronken en hebben we voor het laatst gezegd: Proost!

Daarna was het tijd voor onze laatste keer slapen in de buitenlucht onder deklamboe inWulugu.... zoo eenraargevoel!

Zondag:
Datis dus vandaag... maar vandaag is er ook al veel gebeurd..
Ik heb vannacht amper geslapen..ik denk toch een beetje zenuwachtig voor het afscheid..
Vanochtend kwam memuna bij het ontbijt bij ons erbij zitten,want het was de laatste keer.
Ze vroeg hoelaat wijgingen en we zeiden, rond 9 uur... toen moest ze heel erg huilen enging naar binnen( in het openbaar huilen hier is niet zo normaal).
Dit was wel even moeilijk.
Toen zijn lieke en ik onzelaatste spullen gaan pakken en de laatste foto's gaan maken en konden we gaan..
Ik had een spiegel bijen die vond memuna helemaal geweldig want die was zo dichtbij! enzo fijn! dus die ging ik haarals laatste even geven... Toen moest ze zo hard huilen dat lieke en ik het natuurlijkook niet meer droog konden houden... Daarna riep ze Suzy naar binnen en ging ze met ons bidden dat we veilig in Nederland aankwamen, echt heel lief.
Toen zei ze Bye bye en moestze alweer heeeel hard huilenen zei ze dat we metde kids naar detroto konden gaan...
Daar gingen we danmet : Suzy,mathilda,patience,dorus,agiemie,peter,en prospernaar de trotro..en deze stond er al.. dus we moesten meteen knuffelen en gaan...

GRRRR wat een kutmoment!!
En hier zitten we dan nu in tamale.. onzereis kan beginnen.. de reis waar ik zoveel zin in had...
Maar nu is hettoch wel evenheel erg dubbel...
Wat heb ik het aan het begin moeilijk gehad maar dit einde is ook heel erg vervelend ( vandaar detitel) . Dus ikga zeker proberen nog een keer hier terug tekomen!En nu tochmaar heel erg van de reis te gaan genieten!!

We hebben net nog metde noorse meiden gelunched (want zei waren al intamale) en nu zittenwe dushier op internet... vanavond gaanwe ngo met2 duitse meiden van de introductieweek eten en dan gaan we morgen met zijn 3en op de bus naar Accra... waar we dinsdag weer op weg gaan naar de volta region..


Ik heb dus geen idee meer hoeveel verhalen iknunog kan gaantypen tijdens mijn reizen, maar ik ga het proberen om jullie op de hoogte te houden!
Er staan weer veel nieuwe fotos op , dus ik ben benieuwd naar alle reacties!


Lieve mensen in Nederland! Tot snel!!


Heel veel liefs, Ellen

Reacties

Reacties

Marijke

Lieve Ellen.
Wat een verhaal!
en dat te bedenken dat je dit 2 keer hebt moeten schrijven.
Heel veel succes en plezier nog daar!
Wens je alvast een goede reis terug naar NL
Liefs Marijke Vousten

Sandra

Ze zijn jullie wel echt dankbaar! Dat is echt fijn om te horen. Ik wens je nog een hele fijne reis! En dat je met een voldaan gevoel weer terug komt:)
Tot snel in NL!!
xx Sandra

Elly

Wauw Ellen wat een lang verhaal zeg! Wel weer super om te lezen! Echt gaaf wat je daar allemaal mee maakt en zoveel kunt betekenen voor de kinderen. Ik ben benieuwd naar je Ghanese jurk :) En je moet mij maar een keer leren hoe je dat doet wassen in een emmer haha Ik ga nu de foto's bekijken! Geniet van je reis daar en tot snel in Nederland!

Liefs Elly

Elke

Heej meid,
Mooi verhaal. Fijn dat jullie zoveel voor de mensen daar hebben kunnen doen! En lief dat al die kindjes moesten huilen. Is toch een teken dat jullie iets goeds doen. Geniet er nog van de laatste twee weken. Ik ben idd ook benieuwd naar die Ghanese jurk:P Tot snel!!
Liefs Elke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active