EllenGhana.reismee.nl

Het zit er alweer bijna op....

Hallo Allemaal.

Hoe is het daar in Nederland?
Hier gaat alles goed, al ben ik ondertussen zo rood als een tomaat want heb me gisteren toch verbrand, pfoe!

Ik zal maar even beginnen met vertellen waar ik was gebleven.

Woensdag:
Vorige week woensdag heb ik naar t internetten nog lekker gegeten bij sparkles, dit doe ik in tamale altijd en is erg lekker.. hmm pizza. Al zouden wij waarschijnlijk in Nederland die pizza droog en niet lekker vinden, ik werd er blij van. Stom he!
Daarna was er bij mijn hotel voetbal, echt grappig de mensen zaten allemaal op houte bankjes en keken naar 3 verschillende schermen, 1 x ghana tegen.. geen idee, een keer nederland tegen duitsland en nog iets anders.. vet grappig.
Ik heb er even bij gezeten en ben toen naar bed gegaan.

Donderdag:
Vandaag ging ik vroeg weg naar t busstation om de bus naar Kumasi te pakken.
Dit liep allemaal prima, in 6uur tijd was ik in Kumasi.
Hier aangekomen bleek dat mijn hotel een probleem had met de pijpleiding en er geen stromend water was! haha dus ik had te hard geroepen dat het mijn laatste emmer douche was... want dat moest ik nu dus weer.
Eenmaal goed aangekomen ben ik op zoek gegaan naar de Ketjeita markt, dit is de grootste markt van West afrika.
Het was even zoeken want pfoe wat was kumasi druk. Weetje waar ik t mee vergelijk, het keizerkarel plein in nijmegen dat in de spits vol staat! Zo was het in het hele centrum! Ik vodn t verschrikkelijk.... was t natuurlijk ook niet gewend naar t rustige noorden...
Uiteindelijk de ketjeta markt gevonden, maar hij was zo groot. Ik vroeg een Politieagente om de weg en ze liep een klein stukje met me mee want ze moest ook iets kopen. Daarna ging ze en vertelde ze waar ik eruit zou kunnen, nou ik ben alleen maar rechtdoor gelopen heel lang, toen links af en weer terug rechtdoor! het Was zooo groot dus ik was echt bang om de weg kwijt te raken... ZE hadden er wel echt alles, ghanese stoffen, eten(allemaal vlees met allemaal vliegen erop echt vies) , dingen van metaal, echt vanalles!
Daarna liep ik weer terug op zoek naar mijn hotel. De hele tijd werd ik door allemaal mensen bij mijn arm vast gepakt omdat ze geld wilden ofzo, echt heeel erg vervelend!!!
Uiteindelijk kon ik mijn hotel echt niet vinden en bood een taxi zijn hulp aan..
Nou dit had ik dus nooit moeten doen.
Ik ging in de taxi zitten en de man vroeg of ik 20 cedi naar 2x 10 kon wisselen. Dus ik keek in mijn portmonnee(t is een moneybelt en haalde t onder mijn shirt vandaan) en zei dat dit wel kon. Ondertussen zei de man dat er iets aan de deur zat of ik m opnieuw dicht wilde doen en ik snapte er niks van want er was niks. Toen voelde ikineens iets bij mij moneybelt en op t zelfde moment werd ik zowat uit de auto geduwd, Go out Go out Now! riep diealleen maar. Ik stapte snel uit want was bang dat als ik boos zou worden hij me misschien niet meer uit de taxi zou laten. Ik rende heel hard weg en keek later in mijn portmonnee en al mn geld was weg!!! Ik had toevallig wat extra bij omdat ik niet wist of ik iets wilde kopen op de ketjeita markt dus had ongeveer 200 cedi in mijn portmonnee, wat iets minder dan 100 euro is!
IK was zo geschrokken en kon niks anders als naar mn hotel rennen en me heel rot voelen.
Naar een tijdje ging t wel weer... ik was blij dat t alleen geld was en geen pinpas of paspoort ofzo...
Ik zat bij t hotel en dit had een indiase eigenaar dus er waren heel veel indiase mensen en een aantal begonnen tegen mij te praten. Er even bij gezeten en later vroeg de eigenaar of we mee gingen poolen in een cafe, dit heb ik toen ook gedaan want ik kon wel even afleiding gebruiken. Al kon ik er helemaal niks van! Naar t poolen zijn we nog naar t restaurant gegaan wat ook van de eigenaar is en hebben we indiaas gegeten. Het was best gezellig al waren t allemaal zaken mensen uit india maar had toch even wat te kletsen. Daarna lekker slapen want ik blijf normaal nooit zo lang op in Ghana.

Vrijdag:
Vandaag ben ik naar Offinso gegaan voor t kings and queens project!
De weg ernaar toe verliep soepel, een taxi bracht me naar de juiste eindplek.
En pfoee we moesten helemaal in de bush bush, het lach ver in de middle of nowhere.
Maar ik heb mijn ogen uitgekeken, wat een mooi gebouw en wat een mooie plek. Een groot en ruim gebouw met veel ruimte eromheen. Ze waren er mais en bonen aan het verbouwen. Veel dieren hadden ze nog niet, alleen 2 poezen geloof ik en een hele lieve hond.
Ik kreeg eerst een rondleiding, een ruime gezamelijke ruimte waar ze plek hadden om te spelen, de kamers waren ook prima. Toen naar de douches en wc, woow ze hadden stromend water en mooie douchen, echt super goed! Een hele ruime keuken het zag er allemaal vet goed uit! Toen natuurlijk de kids, ze waren allemaal kei enthousiast en wilden aandacht enzo.
WE hebben even samen met de blokken gespeeld en ik heb veel fotos gemaakt wat ze erg leuk vonden. Het was ook mooi om te zien hoe gelukkig ze waren , ze waren niet ergens weg gestopt maar hadden gewoon een mooie plek om te wonen. Er waren een aantal heel aanwezig en een aantal anderen wat terug getrokken en hadden even hun tijd nodig om aan mijn komst te wennen. Daarna hadden ze een soort schoollessen, ze gingen leren over t menselijk lichaam, waar zit je hoofd, je haren etc. Ik heb daarna nog hoofd schouders knie en teen met ze gedaan. Ondertussen zat er de hele tijd een jongetje met t down syndroom bijna bij mij op sschoot , hij vond al die aandacht wel leuk.
Daarna heb ik balonnen die ik had meegebracht met ze opgeblazen en ook t huis nog een beetje versierd met de balonnen, ze vonden t volgensmij erg leuk. Ik had ook nog wat toffees bij dus deze hebben we samen lekker zitten eten.
Ondertussen kwam er een auto aan en stapte er een Nederlands meisje uit, zei was hier op t moment vrijwilligster. Maar omdat ze malaria had overnachte ze nu bij haar vriend in Kumasi. Ze kwam alleen wat kleren halen. Leuk om te zien dat er iemand voor de kids is nu!
Daarna kon ik met haar en haar vriend mee terug rijden naar Kumasi. Ondertussen was ik er ook al ongeveer 3 uur en was t mooi geweest.
Maar al met al was het een super leuk bezoek. Echt een mooie en goede plek voor deze kinderen.
Terug in kumasi ben ik samen met t nederlandse meisje en haar vriend naar de culturele markt gegaan, dit was niet zo spectaculair. Daarna nog wat gedronken ergens en toen terug naar mijn hotel. Hier heb ik even relaxt.
Later waren een aantal indiase mensen uit t hotel ook weer terug in t hotel en vroegen ze of ik die avond mee ging eten bij dat indiase restaurant van de eigenaar. Ik vond dit wel fijn want wilde echt niet alleen. uiteindelijk met 2 van hen gaan eten. Ik had uitgelegd wat ik lekker vond en zei hadden t besteld. hmm heerlijk gegeten.
Bij terugkomst nog even op t balkon van t hotel zitten kletsen en toen naar bed.

Zaterdag:
Vandaag heb ik de bus naar accra gepakt, dit ging allemaal heel snel, in kleine 5uur was ik in Accra. Hier was ik ineens helemaal alleen, in t hotel was t niet zo spetterend enz dus ik vond het wel even heel erg saai!!
Uiteindelijk veel zitten lezen enz en toen vroeg een man die ook hier in t hotel zat of ik even wat mee ging drinken op zo een grotere straat in Accra. Dit even gedaan maar ik was best moe dus op tijd terug naar t hotel en lekker geslapen.

Zondag:
Vandaag ben ik naar t zwembadg eweest. Maar nondeju wat ben ik verbrand!! helemaal niet bij stil gestaan dat t zo erg kon zijn. Maar mijn buik en bovenbenen en voeten hadden natuurlijk nog geen zon gezien. Die zijn nu ongeveer vuur rrood, en normaal verbrand ik amper en nu ineens zo erg pff echt vervelend.
Daarna wilde ik nog naar Accra mall want hier zou ik kunnen pinnen en ik had een meisje in t hotel gesproken met een leuk jurkje en dat zou ze dar gekocht hebben. Uiteindelijk wilde ik pinnen en was er ook in Accra mall geen geld( trouwens ik wilde dit gisteren in de buurt van mijn hotel bij stanbic bank doen.. dit is de enige bank waar ik kan pinnnen met maestro card maar die was ook al leeg) Dus toen maar weer gegaan want zonder geld kan ik zo moeilijk shoppen. Een taxi chauffeur gevraagd of hij met mij op zoek kon gaan naar een stanbic bank, uiteindelijk een gevonden. De moed zakte in mijn schoenen maar ik ging t toch maar proberen. En jaaa er was geld . Ik helemaal blij.
Daarna terug naar mijn hotel. Toen ben ik in mijn eentje bij paloma gaan eten, dit is een hotel in de buurt end at deed ik 2 jaar geleden ook wel eens met lieke omdat ze goed eten hebben.
Maar het was wel gek om daar zo alleen te zitten.
Daarna bij terugkomst mijn hotel betaald en eenb eetje zitten lezen in t hotel.
Er zou in de avond misschien iets van drum lessen zijn in t hotel maar t ging natuurlijk weer eens niet door.. typisch ghana:P
Ondertussen waren er weer een aantal mensen aangekomen in mijn kamer.
Verder ben ik op tijd gaan slapen, een koude douche voor t verbrande maar helaas hielp dit niet.

Maandag:
Nou mijn nacht was niet zo denderend wat alles doet pijn omdat ik zo verbrand ben.
Ik wil dalijk een keer naar de cultural markt , er was gister eeen meisje bij t zwembad die misschien mee wil dus eens even contacten of ze tijd heeft...
Verder weet ik mijn plannen nog niet precies.
Maar ik denk dat er de komende laatste dagen nog wele en aantal keer korte verhaaltjes komen want ik zit hier wat vaker op internet.

Wel gek dat t nu de laatste dagen zijn! ik voel me nu net thuis hier in ghana!
Maar t is ook wel oke om weer te gaan, ben blij als ik iedereen weerk an zien.
Nou veel meer heb ik nu even niet te vertellen.

Tot schrijfs!!

Veel liefs, ellen

Reacties

Reacties

Elke

Hee meid,
Tot snel! Kunnen we alle verhalen in 't echt horen. Goeie reis terug!
Xx

rienmia

Hai Ellen.
Wat spannend het verhaal met die taxichaufeur, kreeg er kippenvel van. Is ook wel allemaal dubbel, kom je er om te helpen in zoon land en dan word je op deze manier genaaid. Maar ja geld is te vervangen, als de hoop groot zat is, haha. Kweet niet of ze daar yoghurt hebben, maar dat wil nog wel eens helpen tegen verbranding. Je moet het er wel op smeren en niet eten, haha. Wel leuk met die kiendjes, daar doe je het voor. Nog fijne dagen, en veel plezier.
Groetjes ons.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active