EllenGhana.reismee.nl

Mijn tijd hier in het noorden zit er alweer op....


Hallo lieve lezers.

Ik zit nu in tamale in t internet cafe, voor de laatste keer in t mooie noorden van Ghana...
Ik heb afscheid genomen bij t gastgezin en project...

Maar zal bij t begin beginnen.


Vrijdag:
Vandaag naar t weeshuis in Nabari geweest, hier allerlei leuke dingen gedaan, bijvoorbeeld met springtouwen een soort limbodans gedaan, wat erg grappige filmpjes opleverde waarop ikzelf heel houterig sta en die kindjes natuurlijk super lenig even limbodansen, erg grappig dus! Ook nog een tikspel gedaan met een lintje in hun broek, dit vonden ze ook wel apart maar erg grappig.. Had even wat nederlandse ideeen bedacht...

Naar een leuke middag terug naar t gastgezin. Er was vandaag een vrouw in wulugu terug gekomen naar een maand Mekka, en het was al de hele dag feest.
Dus savonds gingen we dansen met onze gastzusjes op t pleintje in wulugu, erg grappig,
Alleen waren wij blanken net een attractie voor iedereen, haha.
Daarna hebben we de meiden naar een soort barretje mee genomen om wat te drinken, dit vonden ze echt super leuk , echt leuk om te zien!!
Samen dansend terug naar t huis, ze waren echt volop aant genieten, en wij natuurlijk ook!

Zaterdag:
Van vrijdag op zaterdag heb ik heeel erg slecht geslapen. Vannacht zouden de nieuwe Nederlandse vrijwilligers komen en ik slaap aan de wegkant en had beloofd mee op te staan dus bij elke bus die ik hoorde sprong ik uit mijn bed.. zo ongeveer 6 keer in 1 nacht.. en ging ik kijken... best eeng rappig gezicht voor de andere familieleden maar neit voor mijn nachtrust.
De meiden kwamen uiteindelijk pas om kwart over 6, ze hadden 2 keer een klapband gehad...

Vandaag had ik de meiden nabari laten zien, we zijn er naar toe gefietst met zijn 3en maar op de terugweg ging mijn fiets kapot. Toen hebben we van ongeveer halverwege terug moeten lopen. Dit is ongeveer 6 kilometer! in de brandende zon... pf dat was niet zo grappig..
Maar ach in ghana kan dat allemaal...
Naar nabari wilde ik zelf nog even naar de souveniersmarkt in Bolga en de nieuwe meiden wilden mee. Dit was harstikke gezellig, een klein tasje gekocht en daarna lekker ergens pizza gegeten... hmm daar was ik aan toe.
Daarna terug naar wulugu en de avond was verder niet zo bijzonder.

Zondag:
Vandaag ben ik mee naar de kerk geweest, ook de nieuwe meiden zijn mee geweest.
voor mij was het alweer de 2de keer maar hun keken hun ogen uit.
Nog even mijn kleren gewassen zodat ik tijdens het reizen niet meer hoef te wassen.
Even met de nieuwe meiden wat gedronken ergens in wuluguzodat ze t plaatsje ook leerden kennen, dit was gezellig.

Maandag:
Vandaag was walewale markt , hier was ik nog niet geweest dus wilde ik wel heen.
Nog steeds de nieuwe nederlandse meiden op sleeptouw(wat helemaal niet erg was watn ze waren hartstikek gezellig) en toen op naar de markt. Helaas was het niet zo spectaculair.
DAarna ergens een kebabspies gegeten, dit zou heel erg lekker moeten zijn hadden we gehoord. En dit klopte ook!! dus jammer dat ik dat niet eerder had ontdekt!

Daarna terug naar Wulugu en op naar t nabari weeshuis.
Hier hadden we een beauty middagje. Alle kinderen mochten hun nagels lakken.
Dit was heel schattig want ze vonden t allemaal super leuk.
ook hadden we nog oogschaduw en lipglos, sommige leken net kleine clowntjes maar ze waren zelf kei blij! zelfs de jongens wilden nagelak en ooggschaduw, dat moeten we in Nederland niet proberen! hahahah!!

Dinsdag:
Vandaag heb ik denk ik veel te vertellen.
De ochtend was heel erg rustig.
DAarna op naar walewale om spullen te kopen voor mijn afscheid feestje, we hadden koekjes, toffees, kip voor bij de rijst , en cola! dit is voor hun een echt feestmaal!!!
Daarna met alles naar Nabari toe in de taxi omdat op de fiets een beetje lastig was.
Er werd meteen gekookt en de koekjes en toffees mochten ze van te voren al eten.
Toen ngo wat liedjes gezongen en met ze gespeelt... Het was raar dat dit de laatste keer zou zijn! ook heel veel geknuffeld. DAarna moesten ze allemaal in een kring gaan zitten en wilde memuna dat ze ons gingen bedanken met een liedje! dus werd er gezongen voor mij, maar ook voor Lisa (lisa is het duitse meisje in t gezin en ze verhuist naar een ander project in wulugu)
Ook hebben ze nog e3ven de vorige vrijwilligers bedankt want vorige keer bij hun afscheid was memuna er niet bij en wist ze niet of dit gedaan was.
Dus wilde ze dit nog doen en dan moest ik t maar even doorgeven.
Dus bij deze:
Elise,Maud en Michelle, namens alle kids in Nabari: Thankyouuu madame!

Daarna ging memuna nog int rondje een aantal vragen stellen, over wat ze later wilden worden enzo, dit was vet grappig . Sommige wilden leraar, verpleegster, soldaat, of op kantoor. Echt vanalles. En dan zei memuna weer: dan moeten julie hard studeren dan kunnen jullie dat later worden... vet grappig.
Ondertussen hadden we ook balonnen opgeblazen en slingers opgehangen en er een heus feestje van gemaakt want we hadden zefls van die feesttoeters dus we hoorden de hele tijd alleen TOETT TOETTT TOETTT.. echt grappig.

Daarna was t eten en toen moesten we alweer gaan...
Lisa en Anna lena waren al terug op de fiets en ik ging samen met memuna en Joelle(nieuwe nederlandse meisje) op de motor terug...
Buiten bij de motor heb ik de kids allemaal bedankt voor de leuke tidj en ze een fijne tijd met de nieuwe mensen gewenst... maar ze zeiden helemaal niks...z e waren allemaals til...
Dat was zo stom... toen wist ik ooke cht niet meer wat ik moest zeggen.
Even knuffelen met een aantal, en sommige moesten ook echt huilen..
Ook ik moest mijn tranen even wegslikken... het is niet leuk om om hun zo verdrietig te zien!
Maar gelukkig zijn er nieuwe mensen.. al zullen ze daar ook weer ooit afscheid van moeten nemen. Dat vind ik wel echt vervelend dat ze dat telkens moeten zeg!!
Maar toen de laatste keer zwaaien en toen reden we weg met de motor...
Een heel erg raar onderbuik gevoel had ik toen....:(

Bij terugkomst bij t gastgezin was t weer gezakt en was tprima zo.... afscheid nemen blijft altijd moeilijk.
Bij t gastgezin stond al rijst klaar, maar ik had al 10 keer gezegd dat ik pannenkoeken wilde maken, ik had mijn eigen meel bij dus toen hebben we ngo pannenkoeken gemaakt!
hmmm dat was smullen. Wel jammer dat we alleen met de vrijwilligers samen zaten... en t niet een groot feeestmaal was! maar t was gezellig.

DAarnaa... haha t hout niet op.
had ik nog kleren, slippers, luchtjes etc om uit te delen.
Ik voelde met net sinterklaas.
De meiden waren zo blij met alle spullen.
een aantal cadeaus had ik deze week al tussendoor gegeven, bijvoorbeeld 2 tassen voor peter en prosper...
Maar dat was echt leuk om te doen.
De grap van de avond was een scheetkussen! ik had een scheetkussen mee genomen en ook deze gegeven... nou ze hbbben er echt uren over gelachen! het was echt super grappig!!!!
Jammer genoeg ben ikt vergeten te filmen!
Ook had memuna ngo een cadeau voor mij, ze had gezien dat ik al een ghana jurk had dus had op de souveniersmarkt in tamale een tasje,armbadn en ketting voor mij gekocht.
Echt super lief!!
Daarna was t al heel erg laat voor ghana en ben ik lekker gaan slapen en douchen voor de laatste keer in wulugu.

Woendag/ Vandaag
Vandaag was ik heel erg onrustig.
ik voelde me heel raar vanochtend want ik zou vertrekken.
Ik heb lang gezeten bij t ontbijt en heb daarna mijn koffer uitgepakt(voor t geval dat er een muis in zou zitten) en daarna weer ingepakt.. geen muis of iets anders gelukkig!
Ditr ging allemaal best snel dus eigelijk om 9 uur was ik klaar om te gaan.
Maar dat was iets te vroeg...
dus om 11.15 uiteindelijk afscheid gaan nemen..
Het afscheid met memuna was echt niet leuk, ze knuffelde me echt 4 keer en moest echt haar tranen wegvegen.... ook ik had hier last van.. pfoe wat is afscheid nemen altijd stom!!!
Daarna naar de weg met al mijn spullen , wachten op een lift.
Helaas waren de meiden nog niet terug van school, ik dacht misschien als ik lang moet wachten zie ik ze nog maar dit was niet t geval...
Naar ongeveer 20 minuten wachten kwam er een auto die stopte.. en kon ik mee.
Even met de blanke meiden, Anna lena, Lisa,Joelle en Myrthe geknuffeld en hun nog een fijne tijd gewensxt en toen ben ik gegaan!
Het was een prima auto en we waren zo in tamale.
In tamale aangekomen wilde de mensen in de auto nog ergens wat eten*( t waren 2 mannen en 1 vrouw) dus moest ik even mee omdat ik ngo niet bij mijn hotel was. Dit was best gezellig.
Daarna angekomen bij mijn hotel op naar de souveniersmarkt, nog 1 klein schilderijtje en een klein portmonneetje gekocht.

Nu zit ik hier ...In t vodafone internetcafe... Mijn cardreader voor mijn fotos werkt NIET.
Dus helaas kan ik GEEN fotos erop zetten...
Ik baal er heel erg van maar over 1 week ben ik ook wer thuis en dan zal ik dit als nog doen.
Ik ga zo bij sparkles eten , lekker frietjes denk ik!
En daarna lekker slapen.
Morgen om 6uur moet ik bij mijn bus zijn die naar Kumasi vertrekt... als t goed is kom ikd aar rond 3/4 uur aan.
Daar wil ik nog naar de grootste markt van West afrika... als dit lukt kwa tijd, en hopelijk krijg ik een ticket bemachtigd voor de bus naar Accra op zaterdag..

Vridjag wil ik naar t kings and queens zorgboerderij project in offinso, dit is 1uur rijden *(als t mee zit) vanaf kumasi. hier zitten allemaal kinderen met een verstandelijke beperking..
Dus ik heb er erg veel zin in ! Daarna wil ik ngo in kumasi naar de souveniersmarkt en verder heb ik geen plannen...
Als het lukt om een ticket te krijgen voor de bus naar Accra op zaterdag dan zal ik p zaterdag naar Accra vertrekken. Ik wilde eerst zondag maar soms is t vervoer op zondag hier zo slecht dat ik dit niet doe...
Mijn laatste dagen in ghana ga ik denk ik vooral lekker aan tzwembad liggen, nog laatste souveniers kopen, van ghana genieten en verder niks speciaals...

Nou dat was t dan wel weer denk ik...
Ik denk dat ik als ik in Accra ben ook ngo wel een keer een verhaal over t project in offinso zal schrijven...
DUS.... Tot schrijfs!!

Veel liefs en knuffels, Ellen

Reacties

Reacties

Elly

He meid! Leuk om weer alle verhalen te lezen. Wat vliegt de tijd zeg.. Maar gelukkig heb je nog mooie dingen in de planning staan :) ben heel benieuwd naar alle fotos! Ook in Nederland zijn jongens enthousiast over nagellak, heb ik een keer mogen ervaren :) Geniet nog van je laatste weekje! Liefs

Thea Smits

Geweldig om samen op deze manier met jouw mee te mogen reizen naar het indrukwekkende Ghana. Vooral al die kiendjes...aandoenelijk.
'k Ben ook zeer benieuwd naar jouw beleving van het kings en queens zorgboerderij-project.....
En natuurlijk ook de vele foto's die nog komen gaan ...
Vanuit Gassel wens ik je nog enkele geweldige daagjes in het verre Ghana en een goei terugreis.

Louise

Hoi Ellen
Bedankt voor je mooie reisverhaal.
We hebben er weer erg van genoten

Siliva!!

He meid!! Tjonge jonge afscheid nemen is nooit leuk nee! Je komt al bijna terug joh!
Geniet ervan! veel plezier bij kings en queens zorgboederijproject! zal wel super zijn!
xxxx

Sandra

Haa Ellen!
Succes nog de laatste paar dagen:)
Leuk verhaal om te lezen!
xx

rienmia

He Ellen.
Weer indrukwekkende dagen achter de rug.
Memuma is wel bijgedraaid, misschien ook wel soms lastig voor haar.
Wel aandoenlijk dat afscheid iedere keer, blijft altijd lastig.
En de uitspraak, "lachen om een scheet", gelt dus wereldwijd, haha.
Vind ik nog wel leuk.
Heel veel plezier nog die laatste dagen, en geniet nog ff van het zonnetje, want dat zal hier niet lukken.
Zien je 't volgend weekend.
Goeie reis trug. Gr Rien en Mia.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active